Kyrklig tårtning

”Att förhärligande och banalisering av övergrepp kan fortgå vecka ut och vecka in i sociala medier utan att någon i kyrklig ansvarig befattning visar ledarskap och försöker få till stånd ett samtal om rimliga värderingar är också förvånande. Det kanske krävs att en biskop blir tårtad för att det samtalet ska komma igång.”

Så skriver Kristen Opinions Johanna Andersson i GP. Läs mer om den kyrkliga tårtningen:

http://www.gp.se/nyheter/ledare/gastkronikor/1.2332394-kyrkan-forvanar-med-att-banalisera-tartning

4 reaktioner på ”Kyrklig tårtning

  1. Man får nästan intrycket att Svenska kyrkans biskopar mest ägnat sig åt att prästviga diverse politiska aktivister på senare år. Fjärstedt skrev att Svenska kyrkan är i fritt fall, han har rätt!

  2. Hade egentligen inte tänkt att svara men eftersom frågan dyker upp här. Man kan läsa om det på min blogg. Det finns tre länkar jag skulle vilja lägga här men eftersom jag nu bara har tillgång till en telefon vet jag inte om jag råddar det. Sedan antar jag att det finns mer eftersom det beskrivs som återkommande och utbrett. Jag har på min blogg gjort tre kommentarer i frågan. Samtliga i anslutning till händelsen. Den första är ett resonemang jag för som mynnar ut i att även kyrkan behöver tårtas. Den andra (och den som Johanna refererar) är en skämtsam visa som skojar om radikala handlingar som görs lite försiktigt och lagom. En kommentar till min första text lyfte just allergifrågan och jag tyckte att det var ett bra argument. Det tredje inlägget är en satirbild som beskriver att samhälle där nazister tillåts att demonstrera till minnet av kristallnatten med texten- bara nu ingen kastar en tårta på dem, det vore demokratins undergång. Jag tror att lättast är att googla Wisti+ tårtning och Wisti + demokratins undergång. Inläggen är från november. På mitt twitterkonto kommenterade jag dommen när den föll häromdagen, en kommentar som togs bort efter en minut då det visade sig att fängelsedomen inte hade med tårtningen att göra. Alla andra kyrkliga och återkommande hyllningsstal till tårtning har jag helt missat.

Kommentarer inaktiverade.