Vänner och andra på nätet

När en central socialdemokratisk kommunpolitiker i Göteborg avgick för några månader sedan var reaktionerna bland mina Facebookvänner blandade. En del var förtvivlade, en del jublade, en del gäspade uttråkat. Jag är glad över denna bredd av åsikter och värderingar i FB-vänskapskretsen. Jag är också tacksam över att kommentarer om middagsmat, utflykter och famljeangelägenheter blandas med tydliga politiska ställningstaganden. Även om jag inte alls håller med.

Ändå blir jag betänksam ibland över det som händer på nätet. Dels inför dessa militära män som uppger sig ha höga grader inom USA:s försvarsmakt och som efterfrågar min vänskap. Ingen av dem har några andra vänner eller lägger upp några personliga bilder. Än mindre har någon av dem någon rimlig anledning till att de vill bli vänner med just mig, av alla människor på jorden. Vilka är dessa, vad vill de?

En annan betänksamhet rör kvinnor med aktivistsymboler från Mellanöstern, som också vill bli vänner med just mig. De förfrågningar jag får från skype, av personer som kallar sig babysweetsurprize2 osv bekymrar mig mindre…

En hel del aktiv propaganda bedrivs naturligtvis också på nätet. Jag följer flera twittrare som står på synnerligen olika sidor i fråga om islamism. En intressant twittrare i det sammanhanget är Dr. Nazreen Nawaz, som talade nog företräder något som heter Women For Khilafa. Nawaz lägger ut en mängd uttalanden från muslimska ungdomar i olika delar av världen som kritiserar det sekulariserade väst och kapitalistiska värderingar. Det senare är intressant och kan kanske vara en förklaring till att delar av den svenska vänstern har svårt med gränsdragningarna åt islamisthållet. Kanske finns det beröringspunkter mellan drömmarna om kalifatet och drömmarna om det klasslösa samhället? Att frågor om individens frihet och demokratiska värderingar väger lätt i båda föreställningsvärldarna vet vi ju redan.

Nedan är länk till en av de korta filmer som Nawaz lagt ut nyligen. Här möter vi en ung svensk flicka som skildrar sina vedermödor i det dagliga livet som muslim i Sverige. Notera hennes bild av andra ungdomars liv och hennes kritik av kapitalismen.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=891959150931108&id=617064418420584&refsrc=https%3A%2F%2Fm.facebook.com%2Fvideo.php&_rdr

Johanna Andersson

Johanna KO

 

 

