Öppet brev till ärkebiskop Antje Jackelén

Från: Johanna Andersson

Till: archbishop@churchofsweden.org

Sänt: 2016-09-25 kl 20.38

Jag har med stor förvåning tagit del av en intervju med dig i Expressen (25/9). I intervjun omtalas gruppen Mitt Kors vid flera tillfällen. Jag uppfattar att du gör flera insinuationer om gruppens grundare och våra syften.

Låt mig ge några exempel. Journalisten Karin Sörbring frågar:

Apropå ”mitt kors”-debatten hamnade du i blåsväder för att du inte omedelbart personligen fördömde mordet på den franske prästen Jacques Hamel. Vad tänker du om att det blev så starka reaktioner?

Efter att ha beskrivit att man inte brytt sig om att kräva fördömanden vid andra tillfällen när kristna dödats säger du: ”Mycket tyder på att det var något annat man var ute efter.” Vilka är ”man”? Menar du att Mitt Kors inte handlar om att visa solidaritet med förföljda kristna utan har andra syften? Eller är det någon annan grupp du avser här? Om det inte är Mitt Kors du talar om, kan du då förtydliga vilka det är som enligt din uppfattning utnyttjar mordet på fader Jacques Hamel? Och vad är det där andra ”man var ute efter”?

Du gör sedan följande reflektion: ”Man gör också skillnad om gärningsmännen kan sägas vara muslimer eller inte.” ”Man” kan i sammanhanget uppfattas vara grundarna av Mitt kors, även om det bara antyds av dig. Är det oss du avser? På vilka grunder i så fall?

Frågan om den dolda agendan återkommer senare i intervjun, på tal om kritiken mot Svenska kyrkans bristande insatser för förföljda kristna: ”Och det finns nog en annan agenda bakom det än att vilja skildra det så som det verkligen är.” Vad är det för en agenda? På vilka grunder misstänkliggör du människors engagemang för förföljda kristna?

Efter att ha läst intervjun framstår det som att du misstänkliggör Mitt Kors och fullständigt grundlöst kopplar samman oss med dolda agendor. Det står dig naturligtvis fritt att vara kritisk till Mitt Kors och motarbeta oss på de sätt som står till ditt förfogande. Men det skulle möjliggöra en ärlig och hederlig debatt om du kunde stå för en rak kritik och inte i en stor kvällstidning insinuera att vi drivs av andra motiv än dem vi uppgett.

Mitt Kors idag utgör idag en virtuell katedral som rymmer tusentals bilder och berättelser. Du har aldrig uttryckt något positivt om detta. Det kan jag bara beklaga.

Hälsningar, Johanna Andersson

Johanna KO

 

 

