Friheten måste försvaras

Yrkesförsvaret som 2010 ersatte värnplikten har, föga förvånande, totalhavererat. Sveriges förmåga att försvara gränserna är idag i praktiken obefintlig samtidigt som hotbilden bedöms högre än under kalla krigets dagar och starka krafter pläderar för ett svenskt medlemskap i NATO. I onsdags presenterade därför regeringens utredare Annika Nordgren Christensen ett förslag för att trygga försvarets personalbehov genom att återinföra såväl mönstrings- som värnplikt. Dessa plikter ska omfatta både män och kvinnor.

Förslaget har mött ris och ros och frågetecknen är många rörande själva genomförandet. Var ska de värnpliktiga utbildas när nästan alla regementen har förvandlats till universitetscampus eller företagsbyar? Med vilken materiel ska de utbildas? Vilka ska utbilda dem? Och vilka ska utbildas? Hur många unga män och kvinnor är idag beredda att, för en symbolisk ekonomisk ersättning, tillbringa månader med att vara trötta, hungriga, kalla och utföra uppgifter på order? En person som inte ser fram emot mönstringen, är trettonårige (!) Leo, som på debattplats i Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/debatt/article23619294.ab deklarerar att han inte vill tvingas ”döda för staten”.

Här är mitt svar till Leo, och till er andra. Texten publicerades först på min Facebooksida:

”Hej Leo,

Och nej, Leo. Ingen vill tvinga dig att ‘döda för staten’. Däremot förväntar sig din familj, dina vänner, dina medmänniskor (och faktiskt till och med jag) att du – precis som alla andra friska och kapabla medborgare – ska försvara vår rätt till suveränitet, frihet och liv om det behövs.

Jag har sett de mörka sidorna av den stora världen, Leo. Jag vill aldrig någonsin ha det så här hemma, och jag vill aldrig någonsin att du ska behöva uppleva det lidande, den skräck och den ofrihet som är många trettonåringars vardag på andra platser i världen.

Att du kan studera, leka, skratta, lyssna på musik, jaga Pokemons och pussas med en flickvän (eller pojkvän) är nämligen ingen naturlag. Det självbestämmande och de frihetliga och demokratiska värderingar som du själv uppskattar, existerar endast på grund av att tidigare generationer har kämpat för dem. Om dina framtida barn och barnbarn ska få samma frihet som du tycks ta för given, är det upp till dig att kämpa för dem, om det, Gud förbjude, en dag krävs av dig.

Jag kommer att göra det, med alla tillgängliga medel. För mina barn, och för dig. Kommer du att stå vid min sida då, Leo?

/Hälsningar från en tant som, långt innan du föddes, gjorde värnplikten fastän hon inte var tvungen. Inte för att hon ville döda för staten, utan för att hon ville leva i frihet.”

Helena Edlund

Helena

