Om att ta kvinnor i hand

Apropå de återkommande diskussionerna om män som vägrar ta kvinnor i hand återpublicerar jag här en krönika jag skrev i Kyrkans tidning 2011. Att inte anse sig kunna vidröra kvinnor handlar om ett helt paket föreställningar. Med ibland dödlig utgång. Läs här:

I en paneldiskussion på Kulturhuset i Stockholm om religionskritik sa journalisten Sakine Madon att det har blivit svårare att tala om kvinnoförtryck.

Hon exemplifierade med att de som arbetar mot hedersrelaterat våld ofta blir anklagade för främlingsfientlighet eller islamofobi och tystnar.
Jag blev påmind om Sakine Madons dystra konstaterande när jag med stigande obehag tog till mig innehållet i Räddningsverkets handbok för jämställdhet. Det dör nämligen betydligt fler kvinnor än män i många av världens naturkatastrofer. Skälet är att de just är kvinnor.

Ett exempel är jordbävningen i Pakistan 2005. Det könssegregerade samhället gör att kvinnor måste vistas inomhus, i byggnader som rasade samman. Det Räddningsverket beskriver som landets ”klädkod”, alltså att kvinnor av kulturella och religiösa skäl är beslöjade på olika sätt, utgjorde ett hinder för kvinnorna att röra sig och förflytta sig.
Ett annat skäl är de synsätt på kroppen som genomsyrar könsrollstänkandet. En man får inte röra vid en okänd kvinna. Därför underlät män att rädda kvinnor som var fastklämda och skadade. Det fanns även kvinnor som avböjde hjälp, alltså hellre dog, än att bli berörda av en man och därmed förlora sin heder.

När västerländska feminister diskuterar andra kulturers och religioners krav på särskild och täckande klädsel för kvinnor använder man ofta argument som ”frivillighet” eller kvinnors rätt att få ”definiera sig själva” och göra ”egna val”. Om dessa feminister öppnade ett fönster mot världen, skulle de antagligen inse vilken kort räckvidd denna västerländska syn på frivillighet och val har. För några år visade sig samma aningslöshet när Diskrimineringsombudsmannen fastslog att det är rätt att en man med annan kulturell bakgrund än svensk ska slippa vidröra en främmande kvinna. Fallet handlade om en man som ville slippa skaka hand med sin kvinnliga chef.

Men kroppslig beröringsskräck på grund av ett könsrollstänkande som bygger på uppfattningar om renhet, orenhet och sexualitet, får konsekvenser. Könssegregation och täckande klädsel för kvinnor får konsekvenser. Svart på vitt kan man läsa om dessa i Räddningsverkets handbok. Konsekvenserna i skarpt läge är död. Flosklerna om tolerans för sedvänjor och religiösa uppfattningar upplöses i mötet med naturkatastrofernas verklighet. Om vi nu ska låtsas om den, vill säga. Och om vi nu får benämna den utan att kallas fientliga.”

Annika Borg

Annika KO

 

Annonser