Kristendomen är inte partipolitisk

Megafon
KRISTEN OPINIONS VALSPECIAL!

Att politiska partier i egenskap av ideologidrivna verksamheter har inflytande över kyrka, tro och teologi är, förutom världsunikt, eroderande för den kristna tron. Sympatisörer till ytterlighetspartierna V och SD ser sina partier som det sanna kristna alternativet. Det är en av effekterna av en långvarig politisering av kyrka och tro, reflekterar jag i denna valspecial med några timmar kvar till vallokalerna stänger. Och så tittar jag ärkebiskopens knappast klimatsmarta resande.

I kyrkovalet 2017 kopplade de kyrkopolitiska grupper som fortfarande är partipolitiska, S, SD och C, ett hårdare grepp om Svenska kyrkan. Dessa partier håller sig kvar vid de kyrkliga köttgrytorna – plattformen och pengarna – trots att det gått arton år sedan kyrka och stat separerades genom den reform som infördes vid millenieskiftet. För Svenska kyrkan och kristendomen i Sverige är detta en ödesfråga. Partierna kallas i kyrkliga sammanhang för nomineringsgrupper, men de ska kallas vid den rätta beteckningen: De är politiska partier. Med inflytande över ett av världens största lutherska samfund. Om det skrev jag på Smedjan/Timbro i artikeln Kampen om salighetsverket. Johanna Andersson och jag skrev inför kyrkovalet 2017 i DN Dags för Svenska kyrkan och staten att gå skilda vägar. 

Vi skrev:

  • Lagen om Svenska kyrkan behöver upphävas om kyrkan ska vara fri. Inte minst eftersom den reglering som säger att kyrkan ska vara rikstäckande ställer till problem. Istället borde alla kyrkotillhöriga själva få välja vilken församling de vill tillhöra. Det skulle också bli ett lackmustest på vad de kyrkotillhöriga önskar av sin kyrka. De undersökningar som finns visar att de kyrkotillhöriga inte vill att Svenska kyrkan ägnar sig åt politiska utspel, utan åt sina kärnuppgifter. När människor kan välja vilken församling de vill tillhöra, kommer en välbehövlig kyrklig självsanering av uppgifter och förkunnelse ske.
  • Ett annat exempel på att Svenska kyrkan och staten inte skiljts åt är den så kallade ”medlemsavgiften” eller kyrkoavgiften. I praktiken är det fortfarande en skatt. Den är proportionell sett till inkomst och fungerar ungefär som kommunalskatt. I snitt rör det sig om några tusenlappar om året, men kan bli mycket mer. Kyrkliga röster har upprepat höjts för att det måste finnas ett tak för kyrkoavgiften och även ett golv. Detta förefaller givetvis helt rimligt, men förslagen har inte vunnit gehör. Svenska kyrkan får hjälp att ta upp avgiften via skattsedeln. Det är offentliga medel som används för att täcka kostnader för Skatteverkets administration. En uppskattning, om man jämför med den avgift som andra trossamfund betalar för tjänsten, är att det kan röra sig om upp till 100 miljoner per år. Det är givetvis orimligt att Svenska kyrkan får denna service betald med våra allmänna medel.

Att politiska partier i egenskap av ideologidrivna verksamheter har inflytande över kyrka, tro och teologi i Sverige är, förutom världsunikt, eroderande för den kristna tron. Bland kristna finns istället en hel palett av skilda politiska åsikter och även extremister får ta emot nattvarden, förlåtelsen och välsignelse. Det kristna budskapet är en dårskap och en stötesten sedan 2000 år i sin kompromisslösa människosyn: Vi är alla syndare och rättfärdiga i Guds blick. Guds rike är inte av denna världen och kristna är kallade att leva i världen, inte av den. Det andliga och det världsliga regementena är inte samma sak. Det finns en annan sfär, en rymd, i människans liv. En sfär att värna och som i kristen tro handlar om nåden, att födas till ett nytt liv i Kristus, både nu och i evigheten.

Det innebär inte att kristen trostolkning behöver eller ska vara världsfrånvänd eller att den inte är samhällsengagerad, men den är inte ett partipolitiskt program, inte en ideologi, inte en gärningslära och inte ett åtgärdspaket. Intryckt i den formeln eroderar och förtvinar tron.

Det kristna budskapet kallar alla och kan aldrig infångas i en (parti)politisk formel.  Kyrkan är platsen där Kristi evangelium förkunnas: Där lagen väcker människan och evangeliet ger löfte om förlåtelse, upprättelse och ett nytt liv i Kristus.

Att kyrkan görs till och erbjuds som plattform för politiska partiers populistiska försök att sätta likhetstecken mellan sig själva och den kristna tron, är helt främmande för kristendomens och kyrkans väsen. KYRKAN är en annan plats, ett annat rum, såväl bokstavligt som bildligt och symboliskt.

I valet 2014 satsade Svenska kyrkans ledning på att hjälpa till i valarbetet för att göra klimatet till en valfråga. För det anlitade man den kostsamma PR-byrån Westander. Att skapelsen är ett imperativ i kristen tro är det ingen som ifrågasätter. Men när retoriken liknar och sammanfaller med de politiska partiernas, och i synnerhet vissa partiers, missar kyrkan målet. Om det har jag skrivit HÄR.

En annan aspekt av att missa målet är att kyrkliga företrädare agerar med samma dubbelmoral som minister Isabella Lövin (MP) uppvisat och uppmärksammats för. Lövin har fått kritik för sina många och dyra flygresor samt att hennes parti vill förbjuda de bilar hon anser att hennes man kan få fortsätta köra. Krav, livsomställning och förbud gäller andra, men inte henne. 

Jag håller på att gå igenom ärkebiskop Antje Jackeléns resande de senaste åren. Flera som följer henne i sociala medier har konstaterat att hon uppseendeväckande ofta besöker olika delar av världen på konferenser och möten. Något som påverkar arbetet på hemmaplan i bland annat kyrkostyrelsen (jämförbart med kommunsstyrelsen), där hon är ordförande. Jackelén är starkt profilerad i klimatfrågan och flyger till klimatmöten över jordklotet. Inte heller till andra möten åker Jackelén tåg. Eller verkar föreslå att möten kan ske via Skype eller liknande verktyg. 

Nyligen skrev ärkebiskopen tillsammans med bland andra Malena Ernman i DN om klimathotet. Inte om det egna resandet förstås, utan om andras. Vi andra ska lägga om våra liv. Gärningslära kallas det, för det första. Och för det andra: Att förkunna lag för människor, innebär för dem med kyrkliga/prästerliga/biskopliga uppdrag att den behöver åtföljas av evangeliets ord om förlåtelse och upprättelse. Men så är det inte i de återkommande kyrkliga utspelen om klimatet. I tider där inte minst unga människor har klimatångest och oro borde en kyrkas uppdrag vara av en mer själavårdande natur. Även själavården ligger som ett huvudstråk i uppgiften att vara präst eller biskop.

En tredje aspekt är att artikelförfattarna i DN ligger farligt nära MP:s populism, när de försöker anspela på den varma sommaren.

Malena Ernman tar givetvis inte heller tåget till världens operascener. 

En av de andra frågor, förutom klimatet, som blivit partipolitisk i Svenska kyrkan är den polariserade, samhällssplittrande, migrationspolitiken (om det skrev jag HÄR Svenska kyrkan som valarbetare). Centerpartiet är exempelvis ett av de stora partierna bland kyrkliga väljare. Det är intressant, eftersom Centerns starkt marknadsliberala politik sällan lyfts fram av dessa kyrkliga väljare, trots att det är den grund Centern vilar på.

Jag ska ta två exempel på hur kyrkan och kristendomen kidnappas i valtider och associeras med ytterlighetspartierna V och SD, en spegel av hur den svenska kartan inför valet ser ut således. Det första är hämtad från en känd profil, med stor spridning i magasins- och bloggvärlden, som skriver under namnet Underbara Clara. Så här skriver hon på sin blogg:

”För mig som kristen känns Vänsterpartiet som ett rimligare alternativ som ligger mer i linje med min gudstro. Att vi som har mycket ska dela med oss till de som har mindre.”

På den andra ytterlighetskanten finns kristna som är övertygade om att SD är frälsningen. Så har säger den frikyrkliga pastorn Lars Enarson:

”Det som sker nu i Sverige ingår i en medveten strategi att bryta ner samhället för att kunna införa antikrists diktatur. Det enda parti som erbjuder ett alternativ till denna utveckling är Sverigedemokraterna.”

Jesu Kristi uppdrag var, är, frälsningen, han startade inget parti och hade ingen ideologi. I världen, men inte av den. När frälsningen blir inomvärldslig och enbart handlar om samhällsbygge och politiska system skyms evangeliets kärna och stjärna. Den rymd som öppnats krymper och evighetsperspektiv reduceras till det dagsaktuellas timliga villkor. Det är också ett perspektiv denna valdag 2018.

Annika KO

#valblogg2018

Under vinjetten #fredagsbloggen skriver jag regelbundet (ofta på fredagar) om det jag ser i samtiden. 

#fredagsbloggen #Fridayblog #aroundmidnight

 

Annonser