Hårdvinklad källa med sanningsanspråk

Svenska kyrkan på nationell nivå har startat en hemsida för att tillrättalägga olämpliga påståenden om sig själv. Dessa påståenden beskrivs vara falska eller, i mildare form, uttryck för missförstånd. På sidan, kallad #gåtillkällan, presenteras alltså fakta på ett tillrättalagt och maktvänligt sätt. Det innebär att en viss tolkning företräds, att långa och nyansrika debatter förenklas och att tongivande kyrkoetablissemangsföreträdares mindre lyckade utspel i en sakfråga inte redovisas utan behändigt nog utelämnas.

Två av ”gå-till-källan-faktaredovisningarna” har jag en viss inblick i. Opartiska kan jag inte uppfatta dem vara, snarare hårdvinklade. Den första handlar Svenska kyrkans inställning till Israel. Det som står på källanhemsidan är starkt förenklat och selekterat. Påståendet som där bemöts formuleras så här: ”Ibland har det felaktigt påståtts att Svenska kyrkan är emot Israels rätt att existera.”

Jag kan här ge kompletterande alternativa förslag på påståenden, som är lika sanna som det som lyfts fram på #gåtillkällan.

Exempel 1:

#Är det sant att Svenska kyrkan spridit antisemitism på sin hemsida?

Svar ja. Svenska kyrkan har varnat för en världsomspännande, illvillig judisk lobby, vilket är en klassisk antisemitisk tankefigur. Det aktuella dokumentet togs inte bort förrän saken uppmärksammades i en kyrkomötesmotion 2015.

Påstående 2:

#Är det sant att Svenska kyrkans högsta beslutande organ – kyrkomötet – trots detta inte tyckte att de behövde se över sina rutiner för vad man publicerade på sin hemsida?

Svar ja. Rutinerna uppgavs fungera fint, trots att ingen på kyrkokansliet uppmärksammade texten som varnade för en judisk lobby.

Denna typ av ställningstaganden har funnits länge i Svenska kyrkan. I detta sammanhang kan jag hänvisa till Marek Zytos bok I väntan på Messias. Att överleva Förintelsen (1998) där han ger följande exempel från ett svenskt seminarium om fred i Mellanöstern, med kyrklig medverkan:

En kvinnlig präst, djupt engagerad för rättvisa åt palestinierna, tillfrågades om vart då det judiska folket i Israel skulle ta vägen. Som om det vore naturligast i världen svarade hon: ’Jag vet inte… Till Tyskland och där bygga upp en egen stat. Det var ju tyskarna som ville förinta er, inte palestinierna.’

På #källan-hemsidan hänvisas i denna fråga till dokumentet ”Guds vägar”, ett sällan använt och kortfattat dokument om relationen judendom – kristendom som Svenska kyrkan alltid hänvisar till vid kritik för ensidiga ställningstaganden mot Israel.

Det andra exemplet handlar om #mitt kors. När det begav sig var en rad företrädare för Svenska kyrkan ute och misstänkliggjorde detta initiativ. Bland andra varnade ärkebiskopen för det antiislamiska tankekomplexet som doldes bakom initiativet. Biskopen i Härnösand kallade det hela ”en storm i ett vattenglas” och beskrev oss initiativtagare enligt följande:

” – Det som utspelas på sociala medier berör ofta en ganska snäv krets av personer som är vana att torgföra sina åsikter.” Här anar vi en klassisk härskarteknik som består i att förlöjliga människor och beskriva dem som på samma gång betydelselösa och uppblåsta. Men dessa perspektiv omnämns inte på ”gåtillkällan” när det handlar om #mitt kors. Istället återfinns där överslätande formuleringar, som följande:

Inom Svenska kyrkan ryms många olika åsikter och några personer, bland dem dåvarande kommunikationschefen på kyrkokansliet i Uppsala, menade att #mittkors-kampanjen riskerade att bidra till att grupper ställs emot varandra. Andra, präster, biskopar och lekfolk, inom Svenska kyrkan såg ingen fara med initiativet. Många deltog med bilder på sina kors och många skrev om vad det betyder för dem att bära korset.

Kort sagt: att gå till denna tillrättalagda #gåtillkällan-källa ger en tydlig bild av vilken hållning Svenska kyrkan på nationell nivå ser som den önskvärda i olika kontroversiella frågor. Felsteg försvinner behändigt, nyanser likaså. De kritiserades hållning reduceras till en förenklat formulerad fråga vars svar är givet på förhand. Den som vill gå till denna källa bör alltså förhålla sig synnerligen källkritiskt.

https://www.svenskakyrkan.se/ga-till-kallan/om-israel-palestinafragan

https://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/diskussionen-forsvaras-av-det-islamfientliga-tankekomplexet/

http://www.dagen.se/biskop-debatten-kring-mitt-kors-ar-en-storm-i-ett-vattenglas-1.768905

Johanna Andersson

Johanna KO